Metoder og tilgange

Struktur, relationer og evidensbaserede pædagogiske metoder.

Vores pædagogiske metodegrundlag

Vores mål er at skabe en hverdag, hvor barnet/den unge føler sig set, mødt og støttet – med en tydelige rammer og metoder, der giver plads til læring og udvikling.

Vi arbejder ud fra en kombination af pædagogiske metoder, der tilsammen skaber en fagligt funderet og menneskelig tilgang til arbejdet med mennesker.

Vores praksis bygger på følgende tre centrale inspirationskilder:

Den neuropædagogiske metode giver os en forståelse for, hvordan hjernens funktioner påvirker adfærd, læring og trivsel. Vi tager udgangspunkt i den enkeltes neurologiske forudsætninger og tilpasser vores pædagogiske praksis derefter. Det betyder, at vi arbejder med struktur, tydelighed og sansestimuli, som understøtter både kognitiv og følelsesmæssig udvikling.

I praksis betyder det:

  • Vi tager højde for den enkeltes kognitive og neurologiske forudsætninger.
  • Vi arbejder med struktur, tydelighed og sansestimuli for at støtte hjernen bedst muligt.
  • Vi tilpasser pædagogikken, så den matcher den enkeltes behov – f.eks. ved at reducere sanseindtryk eller skabe visuelle støtter.

Neuropædagogik hjælper med at skabe ro, forståelse og udvikling – især for mennesker med særlige behov.

KRAP – Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik

Vi er inspireret af KRAP, som sætter fokus på den enkeltes ressourcer og muligheder. Med en individuel tilgang arbejder vi med at styrke selvindsigt, trivsel og udvikling gennem anerkendende dialog og kognitive redskaber. Vi møder mennesker med respekt og nysgerrighed og tilpasser indsatsen til den enkeltes behov og forudsætninger.

I praksis betyder det:

  • Vi fokuserer på det, der fungerer, og bygger videre på styrker.
  • Vi bruger kognitive redskaber som skemaer og samtaler til at skabe indsigt i tanker og adfærd.
  • Vi møder mennesker med respekt og nysgerrighed, og tilpasser indsatsen individuelt.

KRAP hjælper med at skabe selvforståelse, mestring og motivation.

SIKK – Konfliktforebyggelse, konflikthåndtering og efterværn

Vi anvender SIKK-metoden til at arbejde systematisk med konflikter. Det indebærer både forebyggelse, håndtering og efterværn. Vi skaber trygge og forudsigelige rammer, hvor relationer og kommunikation er i fokus. Når konflikter opstår, håndteres de professionelt og med blik for både individ og fællesskab. Efterværn sikrer, at vi lærer af situationerne og styrker den fremadrettede indsats.

SIKK består af tre dele:

  1. Forebyggelse: Vi skaber struktur, forudsigelighed og trygge relationer for at undgå konflikter.
  2. Håndtering: Når konflikter opstår, reagerer vi roligt og professionelt med tydelig kommunikation og deeskalering.
  3. Efterværn: Vi evaluerer og lærer af situationen sammen med den involverede, så vi styrker fremtidig trivsel og samarbejde.

SIKK skaber et miljø, hvor konflikter minimeres, håndteres konstruktivt, og bruges som læring.

Har du spørgsmål?

Chanette Stefansen
Funktionsleder
Mobil: 20788525
@: dfh04@herning.dk

Maj-Britt Skytte 
Teamleder
Mobil: 2072 6776
@: hchmb@herning.dk

Christian Grønbæch 
Teamleder
Mobil: 29366668
@: christian.groenbaech@
herning.dk

Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Skriv via Borger.dk (Borger)

Skriv via Virk.dk (Virksomhed)

Giv os din feedback

Hvad synes du om siden?