KRAP står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik. Metoden bygger primært på 3 vigtige grundpiller:
Det, vi tænker oplever vi, som virkeligt, men vi kan lære at tænke anderledes.
Alle mennesker har ressourcer, og vi udvikler os bedst gennem vores succeser.
Alle mennesker har grundlæggende behov for anerkendelse.
Kognitiv betyder, at KRAP modellen tager udgangspunkt i de kognitive behandlingsformer. Det, du tænker i en given situation, afhænger af, hvordan du bruger de forskellige sanseindtryk og informationer, som du får fra dine omgivelser og fra dig selv. Individets fortolkning af en given situation spiller altså ind på, hvordan situationen opleves. Ikke to mennesker oplever samme situation ens og når vi arbejder med det vi tænker, kan vi ændre vores oplevelse af verden omkring os.
At KRAP metoden er ressourcefokuseret betyder, at de der anvender KRAP metoden, har opmærksomheden rettet mod de muligheder for udvikling der findes i det enkelte individ. Ved at rette fokus på et menneskes ressourcer, fremmer vi det samme menneskes eget fokus på disse ressourcer og tilgangen til at arbejde med sig selv bliver mere positiv. Det samme gælder, når ansatte anvender KRAP pædagogik i deres arbejde. Her oplever de ansatte og brugeren begge en øget trivsel, fordi fokus er på ressourcer fremfor begrænsninger. Det er i ressourcerne, at muligheden for udvikling bor.
At KRAP er anerkendende betyder, at hvert individ mødes nysgerrigt og åbent, på en måde der skaber tryghed og gør, at individet udvikler sig. Alle mennesker har behov for anerkendelse og via de KRAP skemaer vi bruger på Vendepunktet, bliver det synligt og struktureret at sætte sig ind i den anerkendende rolle.
Print dette punkt